Jumaat, 7 November 2008

Haji Anyone ? ..

Musim Haji tiba lagi. Mungkin some of us tak terasa kehangatannya, tapi bagi sesiapa yg involved samadapergi menunaikan Haji, pengurusan jemaah mahupun saudara mara terdekat yg akan menunaikan Haji, bermacam2 persiapan telah dan sedang dilakukan.

As for me, since family aku pon ada travel agency yg menguruskan jemaah, sedikit sebanyak dapat merasai keseronokan bakal2 jemaah yg akan menunaikan Haji. FYI, kami telah mengambil-alih pengurusan Kawakib Travel Sdn. Bhd. since 2005 yg mana sebelum ini berpengkalan di Terengganu. Since then pengurusan agensi ini sedikit demi sedikit kami dah modernize kan hinggalah perpindahan pengurusan utama di Kompleks Angkasaraya (depan KLCC). Kami masih lagi beroperasi relatively in a small scale tak seperti Andalusia or Rayhar but still kami telah mendapat kepercayaan dari pihak Tabung Haji utk menjadi Pengelola Jemaah Haji Swasta Malaysia (under licensed by Tabung Haji).

Tahun ini, insyaallah, kami akan membawa 150+ bakal Haji dari seluruh negara seperti tahun2 yg lalu. Adik ipar aku akan mengetuai rombongan ke sana bagi mempastikan semua dalam keadaan teratur. FYI, jemaah tahun ini akan menghadapi banyak cabaran dan dugaan terutamanya di Mekah coz of the ongoing construction & upgrading of facilities di sana (projected akan siap sepenuhnya by 2019) dan khabarnya jemaah dari seluruh dunia tahun ni ada peningkatan sedikit. Tapi aku percaya, Allah swt amat menyayangi hambanya. Tiada kesusahan tanpa balasan kebaikan yg amat tinggi.

Semasa kali pertama mengerjakan umrah sekeluarga dahulu, aku merasa amat tenang & penuh kesyukuran kerana sepanjang aku berada di sana, semuanya berkeadaan baik utk kami sekeluarga. Tapi aku tahu, keadaan semasa musim Haji amat berbeza sama sekali. Aku amat berharap & berdoa agar aku akan menerima jemputan dari Allah utk mengerjakan Haji dlm masa yg terdekat ini bersama isteri sementara badan tengah kuat lagi seperti rakan2 kita yg akan mengerjakan Haji pada tahun ini. Antara yg aku dapat tahu adalah Faridah Hanum, suami & ibu mertua, Zakaria Makhdom (Bauh) & isteri serta Shahrul Azizy & isteri (Hasni).

Sama-samalah kita berdoa agar mereka akan dapat mengerjakan Haji tanpa sebarang masalah serta pulang dengan Haji yang mabrur.

Tiada ulasan: