Isnin, 23 Ogos 2010

Erti Merdeka ..

Bulan Ogos bulan kemerdekaan ? ..

Ada yg kata 16 September .. Ada betulnya kenyataan ini sbbnya Sabah & Sarawak bersatu dlm Gabungan Malaysia pada tarikh ini. Whateva it is yg penting apa pengisian kemerdekaan dari kita semua utk negara Malaysia kita ini. Tak kira samada korang Melayu/Cina/India/Serani/Bajau/Khadazan/Orang Asli etc .. as long as ada IC yg sah dan tulin .. kita bertanggungjawab utk mengisi kemerdekaan ini demi masa depan anak cucu kita .. Itulah yg diimpikan oleh para pejuang kemerdekaan Malaya yg tulin pada suatu ketika lama dahulu .. mereka sama2 merasa susah senang, suka duka dan jatuh bangun bersama .. tak kira bangsa. Tidak memikirkan habuan kesenangan/kewangan dari apa yg mereka perjuangkan kerana pada masa itu perjuangan mereka adalah perjuangan yg ikhlas .. perjuangan atas kepercayaan keagamaan masing2 .. perjuangan demi masa depan warisan mereka .. tidak ada kau adalah kau .. aku adalah aku ..

Walaupun perjuangan mereka tidak sehebat perjuangan Rasulullah s.a.w dan para sahabat yg suci dan sejati tetapi perjuangan mereka tetap dianugerahkan dgn kemerdekaan yg kita semua kecapi sekarang .... tapi ... adakah kita kini benar2 merdeka ??

3 ulasan:

AZLAN HAMZAH berkata...

Rasa aku,orang-orang Melayu yang beragama Islam patut menunjukkan contoh peribadi yang baik,kalau nak dihormati oleh orang-orang bukan Islam.Bukannya menjadikan mat rempit,ahli politik yang rasuah yang berakal sempit dan retorik semata dll.sebagai idola mereka.Tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya.Dalam Al Qur'an,Allah Taala telah memerintahkan orang-orang Islam berlaku adil kepada semua kaum.Menganiaya atau membunuh mereka tanpa sebab,pasti mendatangkan hukuman dan bencana dari Allah.Bala bencana yang amat ditakuti dari Allah Taala telah pun tiba;pesta membunuh dan membuang bayi,pembunuhan kejam kerana sebab yang kecil(yang pernah dibuat oleh orang Arab Jahilliyah dulu)dah jadi budaya dan perkara biasa bagi orang Melayu di Malaysia.Jadi orang Melayu Malaysia sekarang seperti ketam yang menyuruh anaknya berjalan lurus,mengata dulang paku serpih;kerana sebuk jaga tepi kain orang,diri sendiri terbiar,malah makin dekat dengan kekufuran.Sesebuah negara tu boleh jadi mundur dengan perangai rakyatnya yang bodoh,sombong dan cuma tahu berlagak.
Tepuk dada tanya selera.

Unknown berkata...

salam soul....
saje melawat blog ni...
aku yg bukan budak smpt x buleh join ke?
tapi aku nak join gak sebab banyak topik yg best kat sini...
kalau tanya budak muda secara rambang, pengertian 31 ogos kpd mereka, kebanyakannya akan kata PUBLIC HOLIDAY....sebab nye kebanyakan anak muda sekarang cuma tahu huhahuha je..langsung x kisah tentang pengisian sambutan kemerdekaan..apa yg disibukkan ada konsert setiap kalai buat sambutan.. apa nak kata, itu yg disediakan utk mereka...salah sape? salam kemerdekaan utk semua....

The Admin berkata...

no problem kay .. discussion open to all tapi ada batas2 dan etika as per my statement :

"Atas permintaan ramai .. aku buka semula ruang komen to everybody .. no more moderating TAPI please make sure put your name & class in SMPT .. sila berikan kerjasama .. kita semua dah besar .. kan ...."

carry on ...