Jumaat, 22 Ogos 2008

Coretan KUMAI

1. Tiba-tiba kita terima berita sedih tentang kepergian arwah Jumali. Arwah tewas kepada serangan darah tinggi yang menyebabkan kecederaan serius di urat kepala. Kepada yang kurang mengenali, arwah dari kelas 5P. Aktif dalam sukan dan merupakan salah seorang ahli pasukan bolasepak sekolah yang menjuarai Zon Keramat pada tahun 1982. Arwah juga aktif dalam sukan lumba basikal. Meninggalkan seorang balu dan 6 anak. Diceritakan oleh balu arwah, pada malam terakhir, arwah makan banyak “tempoyak” bersulam ‘buah pala’ dan ‘air 100plus’. Malam tu arwah tiba-tida pengsan. Semasa koma, adik arwah ketika mengucapkan syahadah, tangan arwah terangkat seperti mengangkat sumpah walaupun sebenarnya masih koma. Itulah respon terakhir arwah. Al-Fatihah buat arwah. Amin.

2. Pemakanan .. Masyarakat kita tidak mengamalkan tabiat makan yang sihat. Ramai yang berpendapat kita harus mengawal pemakanan terutama pada usia 40an, berhenti makan bila sudah kenyang, kurangkan kolestrol, gula dan ais. Lakukan senaman mudah. Kesihatan adalah juga anugerah kepada kita, kadang kala kita terlupa sehingga kita kehilangan anugerah ini. Makanan dan menu yang sedap-sedap, dengan resipi tradisi yang enak ditambah lagi dengan kekayaan kita berbanding masyarakat benua Afrika, membuatkan selera makan kita kadangkala tidak dapat dikawal. Saya selalu berpendapat diet harian kita mesti diubah termasuk waktu makan untuk membolehkan kita menjadi masyarakat maju. Kita tidak mampu memenangi pingat emas Olimpik, kita tidak mampu menjadi saintis yang mampu meneroka penciptaan teknologi dengan diet harian kita sekarang.

3. Melancung ke luar negeri .. Kepada yang mampu dan minat melancung, alangkah bahagia dan seronoknya melancung lebih-lebih lagi besama keluarga. Tapi tidak semua dari kita yang mampu. Melancung atau merantau ke negeri orang adalah sangat baik untuk kita. Pepatah melayu kata “jauh perjalanan luas pemandangan”. Minda seseorang yang pernah keluar negeri dan mangambil iktibar dari apa yang mereka lihat akan lebih terbuka kerana kita dapat melihat cara hidup, taraf hidup, kebudayaan, makanan dan macam-macam lagi. Ianya pasti tidak sama dengan apa yang ada di sekitar kita. Kita hanya dapat merasai dengan pergi dan melihat sendiri. Kalau kita anggapkan melancung adalah penting, maka kemampuan adalah perkara yang kedua. Dengan Air Asia contohnya, melancung ke negara serantau sekarang lebih murah. Apalagi kalau kita betul-betul merancang dari awal. Aktiviti pelancungan juga adalah sumber pendapatan yang baik untuk ekonomi.

4. Selamat berpuasa .. Bulan Ramadhan al-Mubarak akan muncul dan kita akan berpuasa selama sebulan. Bulan ini merupakan masa terbaik untuk berhenti merokok. Kalau kita boleh menahan rokok waktu siang, cubalah lanjutkan ke waktu malam terus atau berhenti saja merokok. Setiap tahun, harga rokok naik dan kalau kita tidak merokok, setiap tahun kita akan lebih jimat. Perokok memang mudah mendapat kawan baru dan kelihatan macho, tapi bukan dengan merokok kita macho dan mudah bergaul, yang penting kita tahu banyak ambil tahu general knowledge. Tidak merokok bukan sahaja baik untuk kesihatan tetapi juga untuk ekonomi.

Nukilan Zamri a.k.a Kumaiman

28 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

'CORETAN MALAU'

Kengkawan (bro n sis) yg dimuliakan & yg amat dikasihi semua.....

Izinkan saya mencurahkan sesuatu disini supaya dpt kita berkongsi bersama2.
Alhamdullilah, syukur diatas kejayaan cemerlang admin utk mengumpulkan kita semua disini sejak reunion baru2 ini mmg tidak dpt dinafikan kalau dibandingkan dgn batch yg lelain. Kita kerap berkumpul diblog ini bertujuan utk mengetahui perkembangan antara sesama kita atau utk berkongsi pendapat & pengalaman bersama tidak kira dimana jua kita berada.
Apatah lagi bagi saya yg sememangnya dudok jauh diperantauan ini. Mendapat khabar berita yg mengembirakan dr kengkawan amat menyeronokkan tetapi bebaru ini berita yg teramat mendukacitakan tentang kepergian salah seorang drpd teman seperjuangan kita amat terasa kesedihan & kepiluannya.....

Tujuan asal kita berkumpul disini adalah utk lebih mengeratkan lagi tali persahabatan antara kita bersame iaitu bg sesiapa yg inginkan berbuat demikian.....dan bukanlah bertujuan untuk menjadi tempat persaingan atau menunjuk2 antara kita bersama... siapa yg lebih baik kehidupannya antara kita & berikutnya.... Kekadang kita tidak dpt elakkan diri dr itu semua apabila berdialog yg kemudiannya menjadi 'tercarried away'.......

Bg saya.....siapalah diri ini yg hanyelah ....seorang hamba Allah yg menjadi 'Dagang Perantau' (bukan Dendang Perantau) yg bernama 'Malau' dimane nasib ku sememangnya mirip dlm kisah si'malau'. Jadi, tidak ade ape sahaje kelebihan milikku ini melainkan seperti kamu2 sekelian jua.

Mungkin ade sesetengah coretanku atau ingatan bg sesetengah pihak terhadapku disebaliknya. Tidak mungkin pula bg seseorang yg bernama 'Malau' punyai wibawa yg bercanggah! Jika ade yg teraccident bg sesetengah kengkawan tu...mungkin juga saya turut terjebak dlm hal2 ter'carried away' yg rasenya bukan itu tujuan asal tempat kita semua berkumpul disini.Maka saya menyusun 10jari tangan + 10 jari kaki ku meminta maaf pada semua kengkawan sebelum Ramadhan al-Mubarak ini! Bulan yg penoh mulia dan penoh Berkat!

Semuga kita semua dapat mempertingkatkan lebih amal ibadat kita di dlm bulan Ramadhan yg mulia ini!
Mungkin bg saya disini bertahan lapar lebih drpd kamu semua disana berbuka lebih kurang jam 8.40pm dan tahun berikutnya akan jatuh di musim panas yg masenya akan lebh panjang maghribnya jam 10.00pm.
Mungkin ianya adalah baik buat kami disini kerana musim sejuk pula teramat singkat pula waktu berbukanya jam 4.00pm.

Oleh itu...sempena menjelangnya bulan yg mulia ini nanti, marilah kita2 semua membuka lembaran yg baharu semoga tali persahatan kita semua akan terus kekal abadi untuk menjadi suatu contoh teladan yg baik buat generasi kita (anak2 kita yg membesar) nanti, Insyallah!

Sekian saja coretan dr Malau yg masih lagi tersebik-sebik kesedihan.......

ps: mékachih Kumai ...for ur gift cd tuh! appreciate it v.much! i'll let u know once receive. n cheers my peren! :-)

The Admin berkata...

Tidak dinafikan, peristiwa baru2 ini memberi kesan yg agak dalam pada kita semua. Made you stop for a while dan muhasabah diri .. We are not what we used to be years ago. So demi keluarga .. we are given choices .. the good and the bad and it's in a very fine line of positives & negatives.

Fikir2kanlah ...

But one thing for sure .. we are all here as friends .. Hayatilah surah Al-Ikhlas .. wallahualam ..

kumaiman berkata...

Malau. Betul tu. Blog ni utk dikongsi bersama. Segalanya yg boleh dikongsi, kita kongsi. Walau apapun teruskanlah feedback dan response. Tanpa itu, kami mungkin akan kehilangan motivasi. Aku sangat risaukan kalau-kalau ada yang berkecil hati sana-sini dan menjauhkan diri dari blog ni.
Buang jauh-jauh kecik hati tu sebab tu petanda nak tua. hehehe.. kan orang tua cepat kecik hati. Aku jarang ambik ati, maknanya belum tua. huhu.. org umah aku kata org laki mmg cam tu.. tak sensitif, tapi sebenornye tidak, just control laa. amik yg baik, hindar yg buruk.
Org france buka posa jam 8:40pm.. cian malau.. tapi takpe, pahalanye pung lebih sket. wuallahualam.

Tanpa Nama berkata...

A Beautiful Hadith


Rasulullah(Sallallahu alaihe wasallam) said:

When a man dies and his relatives are busy in funeral,there stands an extremely handsome man by his head.

When the dead body is shrouded, that man gets in between the shroud and the chest of the deceased.

When after the burial, the people return home, 2 angels,Munkar and Nakeer(names of two special Angels), come in the grave and try to separate this handsome man so that they may be able to interrogate the dead man in privacy about his faith.

But the handsome mansays, 'He is my companion, he is my friend.

I will not leave him alone in any case. If you are appointed for interrogation, do your job. I cannot leave him until I get him admitted into Paradise'.

Thereafter he turns to his dead companion and says, 'I am the Qur'an, which you used to read,

sometimes in a loud voice and sometimes in a low voice. Donot worry. After the interrogation of
Munkar and Naker, you will have no grief.'

When the interrogation is over, the handsome man arranges for him from Al-Mala'ul A'laa
(the angels in Heaven) silk bedding filled with musk.

Rasulullah (S.A.W) said: 'On the Day of Judgement, before Allah,

no other Intercessor will have a greater status than the Qur'an, neither a Prophet nor an angel.'

Please keep forwarding this 'Hadith' to all ....because Rasulullah (S.A.W) said:

'Pass on knowledge from me even if it is only one verse'.

May Allah bestow this favour on all of us.

AMEEN

Tanpa Nama berkata...

SAYINGS (HADITH) OF PROPHET MUHAMMAD (S.A.W)

The one who disdains prayers (Salat) will receive Fifteen punishments from Allah..
Six punishments in this lifetime
Three while dying
Three in the grave &
Three on the Day of Judgment.

THE SIX PUNISHMENTS OF LIFE :
1. Allah takes away blessings from his age (makes his life misfortunate)
2. Allah does not accept his plea (Dua's)
3. Allah erases the features of good people from his face.
4. He will be detested by all creatures on earth.
5. Allah does not reward him for his good deeds. (No thawab)
6. He will not be included in the Dua's of good people.

THE THREE PUNISHMENTS WHILE DYING :
1. He dies humiliated.
2. He dies hungry.
3. He dies thirsty. Even if he drinks the water of all seas he will still bethirsty.

THE THREE PUNISHMENTS IN THE GRAVE :
1. Allah tightens his grave until his chest ribs come over each other.
2. Allah pours on him fire with embers.
3. Allah sets on him a snake called 'the brave', 'the bold' which hits him from morning until
afternoon for leaving Fajr prayer, from the afternoon until Asr for leaving Dhuhr prayer and so on. With each strike he sinks 70 yards underthe ground.

THE THREE PUNISHMENTS ON THE DAY OF JUDGMENT :
1. Allah sends who would accompany him to hell pulling him on the face.
2. Allah gives him an angry look that makes the flesh of his face fall down.
3. Allah judges him strictly and orders him to be thrown in hell.

May Allah give guidance to all of us.
AAMEEN!!!!!!!

-----------------------------------

THOSE WHO DO NOT SAY THEIR PRAYERS OF:
FAJR : the glow of their face is taken away.
ZUHR : the blessing of their income is taken away.
ASR : the strength of their body is taken away.
MAGHRIB : they are not benefited by their children.
'ISHA : the peace of their sleep is taken away.
--------------------------------

THE HOLY QUR'AN:
'Say Your Prayers Before Prayers For You Are Said'.

---------------------------------

Tanpa Nama berkata...

Mati, peringatan penting dipinggirkan Muslim

Dalam satu wasiat Nabi Muhammad s.a.w. kepada Ibnu Umar (Abdullah) r.a. berbunyi: "Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang musafir atau pun sebagai pengembara."

Huraiannya

Hadis ini menganjurkan kepada kita supaya sentiasa mengingatkan mati dan mengurangkan cinta keterlaluan terhadap dunia yang fana ini.

Ibnu Umar pernah berkata: Jika anda masih hidup pada waktu pagi, jangan tunggu hingga ke petang dan jika anda masih hidup pada waktu petang, jangan tunggu hinga ke pagi, sediakan dirimu pada masa hidup untuk bekalan waktu mati, dan pada masa sihat untuk bekalan waktu sakit.

Justeru, wasiat Nabi di atas sentiasa mengingatkan kita betapa kita bagaikan musafir yang sedang berlalu sementara di dunia ini, maka apakah persiapan bekalan yang telah kita buat bagi menghadapi Allah SWT pada hari yang penuh dengan persoalan di padang Mahsyar?

Kita tidak akan hidup kekal dan lama di dunia, oleh itu, jangan sekali-kali kita melakukan kejahatan. Jika kejahatan yang dilakukan boleh menyebabkan kita tidak mati, maka lakukanlah, tetapi kejahatan yang kita buat semasa hidup di dunia, kesemuanya akan ditayangkan semula di hadapan Allah oleh para jururakam di kalangan para Malaikat, walaupun kita telah melupakannya, tetapi Allah sekali-kali tidak demikian.

Mereka yang telah pun meninggal dunia dan mendapat seksa kubur, meraung-raung minta pertolongan daripada orang yang masih hidup, terutamanya ahli keluarga terdekat, apakan daya, kita tidak mendengarnya, maka yang dibawa oleh seseorang dalam alam kubur bersamanya ialah amalannya semasa hidup di dunia satu ketika dahulu, maka fikir-fikirlah...

Manusia hari ini enggan bercakap tentang mati

Ia terjadi kerana manusia pada hari ini tidak berapa mahu meletakkan urusan agama itu lebih penting daripada segala-galanya. Sebagai contoh, terkadang-kadang kita dapat lihat seorang Muslim itu dari agenda hariannya sebagai seorang yang beragama Islam, tetapi tidak berusaha untuk menampilkan diri dengan Islam itu sendiri.

Sejak mencelikkan mata bangun daripada tidur, paling tidak menunaikan solat Subuh, itupun bukan dalam keadaan berjemaah, sama ada di masjid, surau ataupun menjadi imam di rumah bersama isteri dan anak-anak.

Kalau pada hujung minggu, lepas solat tidur semula, tidak berapa terikat dengan kuliah subuh, pembacaan al-Quran, membaca zikir Ma’thurat, kaunseling diri, isteri dan anak-anak, atau apa sahaja yang boleh meningkatkan peristasi iman kepada Allah SWT.

Bangun selepas itu bersarapan pagi, kemudian ke pasar atau berjalan-jalan bersama keluarga ke tempat yang boleh menghilangkan rasa gundah seminggu di pejabat.

Tetapi persoalannya di sini, kenapa elemen-elemen agama tidak termuat dalam diari atau agenda harian hidup seseorang Muslim.

Apakah kita sudah rasa cukup dengan ilmu yang ada di dada mengenai ilmu-ilmu yang boleh mengingatkan kita kepada alam kematian?

Ilmu agama terakhir yang dipelajari mungkin semasa menduduki peperiksaan SPM beberapa tahun lalu di sekolah menengah, kemudian melanjutkan pelajaran di peringkat M.A. atau PhD.

Selepas daripada itu, menjawat jawatan mantap dengan gaji yang lumayan, sibuk dengan tugas harian yang akhirnya menjadikan diri teramat sibuk. Kuliah di pejabat pun tidak boleh hadir dan begitulah kuliah-kuliah yang disediakan di surau atau masjid berdekatan di rumah.

Hati menjadi keras

Rasulullah s.a.w. pada penghujung hayatnya, pernah memanggil menantu merangkap sepupu baginda iaitu Sayidina Ali bin Abi Talib. Baginda mewasiatkan kepadanya: Wahai Ali! Jika berlalu di kalangan orang Islam 40 hari (sahaja), mereka tidak hadir dan duduk dalam majlis ilmu (fardu ‘Ain), maka orang itu akan menghadapi dua akibat buruk. Pertama hatinya menjadi keras (sukar untuk menerima petunjuk Allah atau segala kebaikan) dan kedua berani pula melakukan dosa-dosa besar.

Insan bernama Muslim hari ini tidak berapa mempedulikan persoalan agama mereka sendiri. Sudahlah tidak mahu jadi orang yang faham agama, melakukan dosa-dosa pula. Si suami membiarkan isteri keluar rumah tanpa berhijab (tudung kepala). Si ayah pula membiarkan anak gadis tidak berhijab dan menampakkan pusat-pusat mereka. Anak lelaki tidak mengenal huruf-huruf al-Quran dan ada yang tidak tahu mandi junub (hadas besar atau mandi wajib).

Kesemua itu adalah implikasi daripada tidak hadir dan duduk dalam majlis-majlis ilmu.

Ada antara para ibu bapa Muslim seronok melihat anak-anak mereka berjaya dalam bidang hiburan, daripada menyertai bidang nyanyian peringkat dewasa hinggalah ke peringkat bakat bintang kecil. Apa yang pasti penampilan anak-anak ini dengan pakaian yang tidak dibenarkan oleh hukum syarak, tetapi semua itu tidak dipedulikan oleh mereka yang bernama Islam.

Seolah-olah Islam tidak boleh dicakap-cakap jika hendak maju dalam pelbagai bidang dalam kehidupan dunia. Tetapi mereka lupa, bahawa Rasulullah s.a.w. ada bersabda maksudnya, “Sesiapa yang mahukan kejayaan di dunia, mestilah dengan ilmu (agama), jika dia mahu kejayaan di akhirat juga mestilah dengan ilmu, dan jika mahu kedua-duanya sekali mestilah dengan ilmu.”

Apabila ilmu agama tidak menjadi teras dan sandaran dalam kehidupan orang Islam pada zaman ini. Maka mereka sebenarnya telah mengundang pelbagai masalah seperti terlibat dengan rasuah, keruntuhan moral serta harga diri, tidak berakhlak, meninggalkan solat, penagihan dadah, mentadbir negara bukan dengan hukum Allah, dan semua masalah itu tidak akan dapat diselesaikan kecuali menerima penyelesaiannya daripada Allah juga, iaitu pelaksanaan hukum-hukum Islam dan Sunnah (hadis) Nabi Muhammad s.a.w.

Tanpa pelaksanaan hukum-hukum Islam itu menandakan bahawa manusia menolak Allah yang telah menawarkan yang terbaik buat diri, keluarga, masyarakat dan negara mereka.

Mereka tidak akan bercakap mengenai mati, bekalan untuk hari akhirat, persoalan alam kubur apatah lagi mengenai nasib di penghujung hayat, sama ada boleh mengucap dua kalimat syahadah atau pun tidak, semua ini tidak ada dalam kamus kehidupan manusia hari ini, kerana mereka sudah semakin jauh daripada Allah walaupun mereka dilahirkan sebagai seorang muslim.

Penyelesaian masalah

Justeru bagi menyelamatkan diri selagi terdaya untuk dilakukan, maka renungilah empat perkara di bawah ini seperti yang pernah diperingatkan oleh Imam Al-Ghazali:

Pertama: Berurusanlah dengan Allah sepertimana kamu suka orang bawahanmu berurusan denganmu dengan cara yang terbaik.

Kedua: Setiap kali kamu bekerja dengan orang lain, perbuatlah sepertimana kamu mahu diperbuat ke atas diri kamu. Kerana tidak sempurna iman seseorang selagi mana dia tidak suka orang lain memperolehi sesuatu yang dia sendiri menyukainya.

Ketiga: Jika kamu mahu mempelajari sesuatu, pilihlah untuk mempelajari ilmu yang dapat memperbaiki hati dan memperbaiki jiwa dan sanubarimu.

Sekiranya kalau kamu tahu umurmu hanya tinggal seminggu sahaja lagi, sudah pasti kamu tidak akan memilih untuk mempelajari ilmu fiqh, tahudid, sirah, akidah dan sebagainya.

Dan mungkin juga kamu akan mengawasi hatimu dan berusaha melepaskannya dari belenggu dunia.

Kamu akan memperbaiki akhlakmu dan sibuk untuk beribadat kepada Allah SWT (selaku Penciptanmu) setiap saat.

Justeru, kamu mestilah sentiasa berakhlak mulia, kerana sesungguhnya kematian itu akan datang pada bila-bila masa sahaja.

Begitulah cuba kamu bayangkan, jika seorang pemimpin negara akan datang menziarahimu, sudah tentu kamu akan lakukan persiapan yang mantap, menghias rumah, memperbaiki mana-mana yang tidak betul dan bermacam-macam lagi.

Keempat: Janganlah mengumpul harta dunia lebih daripada keperluanmu untuk satu tahun.

Rasulullah s.a.w. sendiri menyediakan bekalan yang sebanyak itu sahaja untuk isteri-isteri baginda yang lebih kukuh imannya hanya dengan disediakan bekalan untuk sehari setengah sahaja. Bagi orang yang suka mengumpul harta hingga tidak sempat untuk menjenguk rumah Allah tujuan untuk beribadat kepada-Nya, maka orang itu akan disibukkan Allah SWT.

Renung-renungkanlah wahai saudara-saudaraku sekalian!

Tanpa Nama berkata...

Bacalah....sbg peringatan kita bersama...

Sebagai seorang anak yang berbakti kepada orang tuanya, Hasan (bukan
nama sebenarnya), mengajak ibunya untuk menunaikan rukun Islam yang
kelima.Sarah (juga bukan nama sebenarnya), sang Ibu, tentu senang dengan ajakan anaknya itu. Sebagai muslim yang mampu secara material,mereka memang berkewajiban menunaikan ibadah Haji. Segala kelengkapan sudah
disiapkan.

ibu anak-anak ini akhirnya berangkat ke tanah suci. Keadaan keduanya sihat walafiat, tak kurang satu apapun. Tiba harinya mereka melakukan thawaf dengan hati dan niat ikhlas menyeru panggilan Allah, Tuhan
Semesta Alam. "Labaik Allahuma labaik, aku datang memenuhi seruanMu ya Allah".

Hasan menggandeng ibunya dan berbisik, "Ummi undzur ila Ka'bah (Bu,lihatlah Ka'bah)." Hasan menunjuk kepada bangunan empat persegi berwarna hitam itu. Ibunya yang berjalan di sisi anaknya tak beraksi dia terdiam.
Perempuan itu sama sekali tidak melihat apa yang ditunjukkan oleh
anaknya.

Hasan kembali membisiki ibunya. Ia tampak bingung melihat raut wajah
ibunya. Di wajah ibunya tampak kebingungan. Ibunya sendiri tak mengerti mengapa ia tak bisa melihat apapun selain kegelapan.. beberapakali ia mengusap-usap matanya, tetapi kembali yang tampak hanyalah kegelapan.

Padahal, tak ada masalah dengan kesihatan matanya. Beberapa minit yang lalu dia masih melihat segalanya dengan jelas, tapi mengapa memasuki Masjidil Haram segalanya menjadi gelap gulita. Tujuh kali Haji Anak yang sholeh itu bersimpuh di hadapan Allah. Ia shalat memohon ampunan-Nya.
Hati Hasan begitu sedih. Siapapun yang datang ke Baitulah, mengharap
rahmatNYA.Terasa hampa menjadi tamu Allah, tanpa menyaksikan segala kebesaran-Nya, tanpa merasakan kuasa-Nya dan juga rahmat-Nya.

Hasan tidak berkecil hati, mungkin dengan ibadah dan taubatnya yang
sungguh-sungguh, Ibundanya akan dapat merasakan anugerah-Nya, dengan menatap Ka'bah, kelak. Anak yang soleh itu berniat akan kembali membawa ibunya berhaji tahun depan. Ternyata nasib baik belum berpihak kepadanya.
Tahun berikutnya kejadian serupa terulang lagi. Ibunya kembali dibutakan didekat Ka'bah, sehingga tak dapat menyaksikan bangunan yang merupakan symbol persatuan umat Islam itu. Wanita itu tidak dapat melihat Ka'bah.
Hasan tidak patah arang.. Ia kembali membawa ibunya ke tanah suci tahun berikutnya.
Anehnya, ibunya tetap saja tak dapat melihat Ka'bah. Setiap berada di Masjidil Haram, yang tampak di matanya hanyalah gelap dan gelap.

Begitulah keganjilan yang terjadi pada diri Sarah. hingga kejadian itu berulang sampai tujuh kali menunaikan ibadah haji.Hasan tak habis fikir, dia tak mengerti, apa yang menyebabkan ibunya menjadi buta di depan Ka'bah.
Padahal, setiap kali berada jauh dari Ka'bah, penglihatannya selalu
normal. Dia bertanya-tanya, apakah ibunya punya kesalahan sehingga
mendapat azab dari Allah SWT ?. Apa yang telah diperlakukan ibunya,
sehingga mendapat musibah seperti itu ? Segala pertanyaan berkecamuk
dalam dirinya. Akhirnya diputuskannya untuk mencari seorang alim ulama, yang dapat membantu permasalahannya.

Beberapa saat kemudian ia mendengar ada seorang ulama yang terkenal kerana kesohlehannya dan kebaikannya di Abu Dhabi (Uni Emirat). Tanpa kesulitan bererti, Hasan dapat bertemu dengan ulama yang dimaksud. Ia pun mengutarakan masalah kepada ulama yang soleh ini. Ulama itu mendengarkan dengan saksama, kemudian meminta agar Ibu Hasan perlu menelefonnya..Anak yang berbakti ini pun pulang. Setibanya di tanah kelahirannya, dia meminta ibunya untuk menghubungi ulama di Abu Dhabi
tersebut.

Beruntung, sang Ibu mau memenuhi permintaan anaknya. Ia pun menelefon ulama itu, dan menceritakan kembali peristiwa yang dialaminya di tanah
suci. Ulama itu kemudian meminta Sarah introspeksi, mengingat kembali, mungkin ada perbuatan atau peristiwa yang terjadi padanya di masa lalu, sehingga ia tidak mendapat rahmat Allah. Sarah diminta untuk bersikap terbuka, mengatakan dengan jujur, apa yang telah dilakukannya.. "Anda
harus berterus-terang kepada saya, karana masalah anda bukan masalah
senang," kata ulama itu pada Sarah. Sarah terdiam sejenak. Kemudian dia meminta waktu untuk memikirkannya. Tujuh hari berlalu, akan tetapi ulama itu tidak mendapat sebarang khabar dari Sarah.

Pada minggu kedua setelah percakapan pertama mereka, akhirnya Sarah menelefon. "Ustaz, waktu masih muda, saya bekerja sebagai jururawat di rumah sakit," cerita Sarah akhirnya.
"Oh, bagus..... Pekerjaan jururawat adalah pekerjaan mulia," potong ulama itu.

"Tapi saya mencari wang
sebanyak-banyaknya dengan berbagai cara, tidak peduli, apakah cara saya itu halal atau haram," ungkapnya terus terang. Ulama itu terkejut. Ia tidak menyangka wanita itu akan berkata demikian.

"Disana...." sambung Sarah, "Saya sering kali menukar bayi, karana tidak semua ibu senang dengan bayi yang telah dilahirkan. Kalau ada yang menginginkan anak laki-laki, padahal bayi yang dilahirkannya perempuan, dengan imbuhan wang, saya tukar bayi-bayi itu sesuai dengan keinginan mereka."

Ulama tersebut amat terkejut mendengar penjelasan Sarah.
"Astagfirullah......"
betapa tega wanita itu menyakiti hati para ibu yang diberi amanah Allah untuk melahirkan anak.
bayangkan, betapa banyak keluarga
yang telah dirosaknya, sehingga tidak jelas nasabnya. Apakah Sarah tidak tahu, bahawa dalam Islam menjaga nasab atau keturunan sangat penting. Jika seorang bayi ditukar, tentu nasabnya menjadi tidak jelas.
Padahal, nasab ini sangat menentukan dalam perkawinan, terutama dalam masalah mahram atau muhrim, iaitu orang-orang yang tidak boleh dinikahi."Cuma itu yang saya lakukan," ucap arah. "Cuma itu ?"
tanya ulama terperanjat.

"Tahukah anda bahawa perbuatan anda itu dosa yang luar biasa, betapa banyak keluarga yang sudah anda hancurkan!". ucap ulama dengan nada tinggi."Lalu apa lagi yang Anda kerjakan?
"tanya ulama itu lagi sedikit kesal. "Di rumah sakit, saya juga
melakukan tugas memandikan orang mati."
"Oh bagus, itu juga pekerjaan mulia," kata ulama. "Ya, tapi saya
memandikan orang mati karana ada kerja sama dengan tukang sihir."
"Maksudnya?" tanya ulama tidak mengerti. "Setiap saya bermaksud
menyengsarakan orang, baik membuatnya mati atau sakit, segala perkakas sihir itu sesuai dengan syaratnya, harus dipendam di dalam tanah. Akan tetapi saya tidak menguburnya di dalam tanah, melainkan saya masukkan
benda-benda itu ke dalam mulut orang yang mati."

"Suatu kali, pernah seorang alim meninggal dunia. Seperti biasa, saya memasukkan berbagai barang-barang tenung seperti jarum, benang dan lain-lain ke dalam mulutnya. Entah mengapa benda-benda itu seperti terpental, tidak hendak masuk, walaupun saya sudah menekannya dalam-dalam.
Benda-benda itu selalu kembali keluar. Saya cuba lagi begitu seterusnya berulang-ulang. Akhirnya, emosi saya memuncak, saya masukkan benda itu
dan saya jahit mulutnya. Cuma itu dosa yang saya lakukan.." Mendengar
pertuturan Sarah yang datar dan tanpa rasa dosa, ulama itu berteriak marah.
"Cuma itu yang kamu lakukan ?". "Masya Allah....!!! Saya tidak dapat bantu anda.
Saya angkat tangan".Ulama itu amat sangat terkejutnya mengetahui
perbuatan Sarah. Tidak pernah terbayang dalam hidupnya ada seorang manusia, apalagi dia adalah wanita, yang memiliki nurani begitu tega, begitu keji.

Tidak pernah terjadi dalam hidupnya, ada wanita yang melakukan perbuatan sekeji itu. Akhirnya ulama itu berkata, "Anda harus memohon ampun kepada
Allah, kerana hanya Dialah yang dapat mengampuni dosa Anda."

Bumi menolaknya. Setelah beberapa lama, sekitar tujuh hari kemudian
ulama tidak mendengar khabar selanjutnya dari Sarah. Akhirnya ia
mendapat tahu dengan menghubunginya melalui telepon. Ia berharap Sarah telah bertaubat atas segala yang telah diperbuatnya. Ia berharap Allah
akan mengampuni dosa Sarah, sehingga Rahmat Allah datang
kepadanya.Kerana tak juga memperoleh khabar, ulama itu menghubungi keluarga Hasan di Mesir.

Kebetulan yang menerima telepon adalah Hasan sendiri. Ulama menanyakan khabar Sarah,ternyata khabar duka yang diterima ulama itu. "Ummi sudah meninggal dua hari setelah menelefon ustad," ujar Hasan. Ulama itu terkejut mendengar khabar tersebut. "Bagaimana ibumu meninggal, Hasan?". tanya ulama itu.

Hasan pun akhirnya bercerita : Setelah menelefon ulama, dua hari
kemudian ibunya jatuh sakit dan meninggal dunia. Yang mengejutkan adalah peristiwa penguburan Sarah.
Ketika tanah sudah digali, untuk kemudian dimasukkan jenazah atas izin Allah, tanah itu rapat kembali, tertutup dan mengeras. Para penggali mencari lokasi lain untuk digali. Peristiwa itu berulang kembali. Tanah
yang sudah digali kembali menyempit dan tertutup rapat. Peristiwa itu berlangsung begitu cepat, sehingga tidak seorangpun penghantar jenazah yang menyedari bahawa tanah itu kembali rapat.

Peristiwa itu terjadi berulang-ulang. Para penghantar yang menyaksikan peristiwa itu merasa ngeri dan merasakan sesuatu yang aneh terjadi.Mereka yakin, kejadian tersebut pastilah berkaitan dengan perbuatan si mayat.
Waktu terus berlalu, para penggali kubur putus-asa kerana pekerjaan
mereka tak juga selesai. Siang pun berlalu, petang menjelang, bahkan
sampai hampir maghrib, tidak ada satu pun lubang yang berhasil digali.
Mereka akhirnya pasrah, dan beranjak pulang. Jenazah itu dibiarkan saja tergeletak di hamparan tanah kering kerontang.

Sebagai anak yang begitu sayang dan hormat kepada ibunya, Hasan tidak tega meninggalkan jenazah orang tuanya ditempat itu tanpa dikubur.
Kalaupun dibawa pulang, rasanya tidak mungkin. Hasan termenung di tanah perkuburan seorang diri. Dengan izin Allah, tiba-tiba berdiri seorang laki-laki yang berpakaian hitam panjang, seperti pakaian khusus orang Mesir.
Lelaki itu tidak tampak wajahnya, kerana terhalang tutup kepalanya yang menjorok ke depan.. Laki-laki itu mendekati Hasan kemudian berkata padanya,"
Biar aku tangani jenazah ibumu, pulanglah!". kata orang itu.

Hasan lega mendengar bantuan orang tersebut, Ia berharap laki-laki itu
akan menunggu jenazah ibunya. Syukur-syukur menggali lubang dan
kemudian mengebumikan ibunya. "Aku minta supaya kau jangan menengok ke
belakang, sampai tiba di rumahmu, "pesan lelaki itu. Hasan mengangguk, kemudian ia meninggalkan pemakaman. Belum sempat ia di luar lokasi
pemakaman,terselit keinginannya untuk mengetahui apa yang terjadi dengan jenazah ibunya.

Sedetik kemudian ia menengok ke belakang. Betapa pucat wajah Hasan,
melihat jenazah ibunya sudah dililit api, kemudian api itu menyelimuti seluruh tubuh ibunya. Belum habis rasa herannya, sedetik kemudian dari arah yang berlawanan, api menerpa wajah Hasan. Hasan ketakutan.Dengan
langkah seribu, dia pun bergegas meninggalkan tempat itu. Demikian yang diceritakan Hasan kepada ulama itu. Hasan juga mengaku, bahwa separuh wajahnya yang tertampar api itu kini berbekas kehitaman kerana terbakar.

Ulama itu mendengarkan dengan seksama semua cerita yang diungkapkan Hasan. Dia menyarankan, agar Hasan segera beribadah dengan khusyuk dan
meminta ampun atas segala perbuatan atau dosa-dosa yang pernah dilakukan oleh ibunya. Akan tetapi, ulama itu tidak menceritakan kepada Hasan, apa
yang telah diceritakan oleh ibunya kepada ulama itu. Ulama itu
meyakinkan Hasan, bahwa apabila anak yang soleh itu memohon ampun dengan sungguh-sungguh, maka bekas luka di pipinya dengan izin Allah akan hilang.
Benar saja,tak berapa lama kemudian Hasan kembali memberitahu ulama itu, bahawa lukanya yang dulu amat terasa sakit dan panas luar biasa, semakin hari bekas kehitamannya hilang. Tanpa tahu apa yang telah dilakukan
ibunya selama hidup, Hasan tetap mendoakan ibunya. Ia berharap, apapun perbuatan dosa yang telah dilakukan oleh ibunya, akan diampuni oleh Allah SWT.

Semoga kisah nyata dari Mesir ini bisa menjadi pelajaran bagi kita
semua. Wang $50.000 atau $50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak derma masjid, tetapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket. 45 minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu
untuk pertandingan bola sepak. Semua insan ingin memasuki syurga tetapi tidak ramai yang berfikir dan berbicara tentang bagaimana untuk memasukinya.
Kita mengirimkan ribuan 'jokes' dan 'surat berantai' melalui e-mail tetapi bila mengirimkan yang berkaitan dengan ibadah seringkali berfikir 2 atau 3 kali.

OLEH ITU JANGAN BIARKAN DIRI KITA INI MENJADI SEBAHAGIAN DARI KELUCUAN TERSEBUT, INSYA'ALLAH.

Tanpa Nama berkata...

sorilah soul n kumai, aku bukannye extremist sekadar nak berkongsi saja...........mungkin dpt menafaat bg kite sumer! Insyallah!

kumaiman berkata...

Malau. Teruskan je pesan memesan kepada kebaikan. yg suka, bacalah, yg tak suka baca, biarlah.
Apapun yg kita buat, perlulah ada batasan dan niat yg baik.

Tanpa Nama berkata...

THE SEED--DONT MISS

A successful business man was growing old and knew it was time to choose a successor to take over the business. Instead of choosing one of his directors or his children, he decided to do something different.
He called all the young executives in his company together. 'It is time for me to step down and choose the next CEO,' he said. 'I have decided to choose one of you.'
The young executives were shocked, but the boss continued. 'I am going to give each one of you a seed today - a very special seed. I want you to plant the seed, water it, and come back here one year from today with what you have grown from the seed I have given you. I will then judge the plants that you bring, and the one I choose will be the next CEO.'
One man, named Henry, was there that day and he, like the others, received a seed. He went home and excitedly, told his wife the story. She helped him get a pot, soil and compost and he planted the seed.
Every day, he would water it and watch to see if it had grown. After about three weeks, some of the other executives began to talk about their seeds and the plants that were beginning to grow. Henry kept checking his seed, but nothing ever grew.
Three weeks, four weeks, five weeks went by, still nothing. By now, others were talking about their plants, but Henry didn't have a plant and he felt like a failure.
Six months went by - still nothing in Henry's pot. He just knew he had killed his seed. Everyone else had trees and tall plants, but he had nothing. Henry didn't say anything to his colleagues, however. He just kept watering and fertilizing the soil - he so wanted the seed to grow.
A year finally went by and all the young executives of the company brought their plants to the CEO for inspection. Henry told his wife that he wasn't going to take an empty pot. But she asked him to be honest about what happened˜
Henry felt sick at his stomach. It was going to be the most embarrassing moment of his life, but he knew his wife was right.
He took his empty pot to the board room. When Henry arrived, he was amazed at the variety of plants grown by the other executives. They were beautiful--in all shapes and sizes. Henry put his empty pot on the floor and many of his colleagues laughed. A few felt sorry for him!
When the CEO arrived, he surveyed the room and greeted his young executives.
Henry just tried to hide in the back.
'My, what great plants, trees, and flowers you have grown,' said the CEO.
'Today one of you will be appointed the next CEO!'
All of a sudden, the CEO spotted Henry at the back of the room with his empty pot. He ordered the financial director to bring him to the front.
Henry was terrified. He thought, 'The CEO knows I'm a failure! Maybe he will have me fired!'
When Henry got to the front, the CEO asked him what had happened to his seed.
Henry told him the story.
The CEO asked everyone to sit down except Henry. He looked at Henry, and then announced to the young executives, 'Here is your next Chief Executive! His name is Henry !!!!!
Henry couldn't believe it. Henry couldn't even grow his seed. How could he be the new CEO the others said?
Then the CEO said, 'One year ago today, I gave everyone in this room a seed.
I told you to take the seed, plant it, water it, and bring it back to me today. But I gave you all boiled seeds; they were dead - it was not possible for them to grow.
All of you, except Henry, have brought me trees and plants and flowers.
'When you found that the seed would not grow, you substituted another seed for the one I gave you. Henry was the only one with the courage and honesty to bring me a pot with my seed in it. Therefore, he is the one who will be the new Chief Executive!'
Moral:
If you plant honesty, you will reap trust
If you plant goodness, you will reap friends.
If you plant humility, you will reap greatness.
If you plant perseverance, you will reap contentment
If you plant consideration, you will reap perspective.
If you plant hard work, you will reap success.
If you plant forgiveness, you will reap reconciliation.
So, be careful what you plant now; it will determine what you will reap later

The Admin berkata...

Iman itu adalah hati .. Hati yang bersih itu adalah keimanan abadi ...

Wallahualam ..

Tanpa Nama berkata...

heyy...u all....where u ?
dah jadi blog kuliah agama lak nih ye! :-)
takpe lah korang xnak komen, aku gi balik kuliah ngaji Coran....

Tanpa Nama berkata...

Bukan tak nak komen apa2 malau cuma agak busy last week. Apa2 pun dengan pemergian kerahmatullah arwah saudara Jumali telah memberi kesan bukan hanya pada famili dia bahkan to all of us.

Persepsi kita pada kehidupan ini sedikit sebanyak mestilah berubah dengan tidak hanya memikirkan hal2 keduniaan sahaja....Wallahualam....

Allah boleh mengambil nyawa kita bila2 masa yang Dia kehendaki tidak kira masa, tempat dan keadaan. Dialah yang menentukan segalanya.

Dan kita pula sebagai sahabat mestilah sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain. Sekurang2nya u telah memulakannya.

Boleh I join kelas ngaji u?...

Bauh....... berkata...

Alhamdulillah...
Tazkirah sebentar,...
Minggu depan kita akan menunaikan rukun islam yang ke 3 & 4, Beramal dan beribadatlah di bulan Ramadhan ini dan anggaplah Bulan Ramadhan ini adalah Bulan ramadhan yang terakhir untuk diri kita ini.

Soul & zamri
Takde ke ditubuhkan tabung untuk balu dan anak anak arwah Jumali.. Sekurang kurangnya untuk meringankan beban balu Jumali

The Admin berkata...

kami dah dapatkan no akaun balu beliau .. it's a MBB account .. nnt aku akan bikin post baru ..

Coming Soon ..

Tanpa Nama berkata...

Saya pun hendak mencadangkan agar satu tabung ditubuhkan untuk balu dan anak2 sdr Jumali dan bolehlah alumni smpt 82 ini donate on monthly basis (eg RM20 per person).

Or maybe others ada cadangan lain.

Soul/Kumai, wife Jumali bekerja atau housewife. Berapa umur anak2nya?

Tanpa Nama berkata...

ahh....good to hear from kenkawan yg appreciate persahabatan! :)
tol tu fhh, ape yg u ckp tu ...setiap ape yg berlaku disebaliknya tentu ade hikmahnya BUT....life needs to go on....n bg kekita yg masih bernyawa lagi ni jgnlah pula menganiaya diri kite sendiri.
U nak join kelas ngaji, boleh pe salahnya, mai lah dtg sini di madrasah hamba yg tak seberape ini...:)
kat sini i join arab jordan, egypt, maroc, kakak2 yg Islamnya bukan separuh. ramai yg moslem disini kene hati2 bercampur sbb kalo salah pilih nanti kite pun terikut lak terjebak tak betol!
al maklumlah terdedah didunia barat ni byk cobaan....kalo tak kuat dah lame hancus berkecai iman uuuu....
tol tu kenkawan, i pun ade gak suggest hal yg same, setidak2nya dpt kite bantu membantu antara sesame kita sbg umt islam.
anak2 arwah sekarang yatim piatu dan mereka masih bersekolah lagi.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum sumer kengkawan, lya setuju ngan cadangan fhh tu, lebih2 lagi Ramadhan akan tiba tak lama lagi klu boleh sama2lah kita bantu apa yg boleh pd balu & anak2 arwah tu.

malau, bagus tulisan ko tu, teruskan lah. klu boleh biarlah blog ni boleh jd blog yg active yg boleh membincangkan segala macam topik utk dikongsi bsama. mana yg baik dijdkan pedoman dan yg burok dijdkan pengajaran. tak bermaksud utk bersikap riak tp sekadar berpikiran terbuka demi kebaikan bersama... mudah2an kita mendapat yg terbaik dr segala niat yg baik & semoga persahabatan akan berterusan & berkekalan.... InsyaAllah

Selamat menyambut Ramadhan yg bakal tiba semoga amalan kita akan mendapat rahmat dr Allah S.W.T.

PS: klu lya tak masuk blog beberapa hari tu, sorilah & paham2 je lah ye....keja ni kekadang byk tensen tulah sebab.....hehehe

Tanpa Nama berkata...

try to hayati beautiful wording from this song.....u will luv it!
'Peace Train from Yusuf ISLAM aka Cat Steven, my pavorite song!

Tanpa Nama berkata...

sori lupalak paste site;

http://www.youtube.com/watch?v=Q7iLPnDCQ1g&feature=related

Tanpa Nama berkata...

kumai, thk u v.much for the cd baru timé!

Ya Allah Ya Tuhanku....bile ku lihat wajah secare dekat, ramai kenkawan yg aku dah x kenali lagi, kalo selisih bahu mmg mintak maaplah bebyk kalo tak bertegur sape...mmg bentok dah ramai yg bubah wajah! barulah ku pahami kenape kenkawanku malu nak berikan gambar mereka padaku!
tapi kumai....aku x paham yg cd lagi satu tu cover alumni tapi video ASEAN-EU summit di singapure.
dgn ceramah agama si Jose presiden Eu lak!
sonok tgk pic u all tingat kisah lalu......

Tanpa Nama berkata...

salam kengkawan..
sori x dapat join blog dua tiga hari... aku sakit gigi... huhuhu...
kena on medication for 5 days mula nak hangin semacam...hari ni baru lega sikit...

to wana, i felt very sori, masa dia cal nak antar cd, aku mc... walaumacamanapung aku dah minta maap ngan dia sebab aku takut tersalah cakap.. maklum tengah sakit gigi... aku rasa aku unconscious sekejap masa tu...

malau bestlah ko, dapat tengok cd tu dulu dari aku, insyaallah wana antar kat aku rabu ni...

memang malau, ramai yang dah berubah ...kalau berselisih bahu pun kita x kenal satu sama lain.. maklum masing2 dah prosper tapi ada yg masih maintain cam fhh @ anne, norazmah, lela abu, roslina, roslah, yg maintain rupa cam aku... dari jauh kengkawan lain dah kenal..hehehe...tapi yg different sangat for guys lah....memang ko tak cam sungguh... sebab nampak sangat uban dah banyak hehehe.. jgan mara

opss.. aku sokong gak tentang cdgan kita nak tubuhkan tabung untuk bantu balu allahyarham saudara jumali..

admin.. ko lah harapan kami ...

kumaiman berkata...

thanks for your suggestion about tabung tu. but, kitorang tak berani nak handle duit tu. so, nanti soul upload account number wife arwah dan kita terus masuk kan je sendiri.
malau, aku tak test pun CD tu sbb aku pun tak ada dvd player. nak view kat pc tak leh sbb tak de software. just straightaway courier. kalu ko tgk cd yg ada gambor alumuni dan isinya jose estrada, tu mesti silap. nasib baik bukan gambor jiran aku..hehehe..
pls confirm betul2. kalu mmg cd tu defect, aku anto lain. no hal.
citer ko pasal henry yg jujur tu, org skarang panggil lurus bendul. moral of the story, jgn ler jadi lurus cam tu, walaupun dlm citer tu henry berjaya, tapi dlm realiti tak jadi cam tu. jgn lurus sgt, tapi jgn juga menipu, muslihat tak per. org melayu kata tipu sunat, term yg betul "muslihat", mana tipu boleh dpt sunat. wuallahualam.

Tanpa Nama berkata...

kumai, yg aku timé ade 2 cd, satu tu xde cover but isinye photo u all reramai and another one tu cover alumni but isinye video Jose Asean-EU summit ??? n what has it got to do with ur reunion? tu yg aku x paham, let me know ape isi yg dlm cd cover alumni tu, kalo just example to make a video....then takyah susah payah antar BUT kalo video u all mase reunion tu, i m interested gak! sian kat ko lak, susah payah antar kene 2X lak, jauh lak tuh!

Tanpa Nama berkata...

citér pasal Henry tu lak, moral of the story if u put urself in the shoes of that bizmen, ko kenelah pandai memilih calon, baik pekerja bawahan ke, isteri/suami ke, kengkawan/sahabat ke or it can be anything....pilihlah yg jujur itulah yg sebaik2nya! :)

Tanpa Nama berkata...

kumai, nanti aku cnfmkan lagi dgn ko kat dvd player kot akunye pc yg taktol sbb dah tkene trojan virus, elok2 video korangnye reu jadi reu asean-EU summit lak! :)
dasyat gak virus trojan ni nye penangan yek! :)

Tanpa Nama berkata...

kumai, soul...pasal cdg para dermawan n amal jariah kpd klg arwah tu, u leh minta address rumah arwah for those yg ingin menggunakan cek. senang gitu, direct....takyah fenin2.

The Admin berkata...

guna cek pon .. takyah kasik susah org tgh berkabung tu .. cek pon bleh bank-in guna chq-depo kiosk jer .. yg penting ada no. akaun penerima .. mmg kami takmo terima sedekah tu bagi pihak sesiapa .. takut akan ada fitnah .. better korang sendreyy yg beri .. thru akaun si penerima .. lebih afdal ..