Selasa, 23 Jun 2009

H1N1 Update ..

Walaupun boleh dikatakan belum tahap serius gaban .. tapi risau jugak ..

As of pagi nih .. dah 3 sekolah kat KL jer telah ditutup seminggu utk containment iaitu di SRJK (C) Jalan Davidson - Pudu, SRK Assunta - PJ (dah dekat dgn opis aku nih) dan yg terbaru Sri Cempaka - Cheras. Semua melibatkan pelajar yg baru pulang dari luar negeri (mostly dari US & Aussie).

Semalam, di Sekolah Damansara Utama, sepasukan doktor Kem. Kesihatan telah datang & buat pemeriksaan kerana laporan ada pelajar yg punyai simptom H1N1 dan kebetulan baru pulang dari luar negeri juga. Since DU adalah berjiran dgn TTDI, maka penduduk TTDI telah menyerbu semua farmasi berdekatan dan borong habis SEMUA face mask (aku tahu sbb SMK DU tu sekolah niece aku dan wife aku semalam call semua farmasi kat TTDI). Aku tak tahu apa findings semalam but nampaknya penduduk kawasan berdekatan mula mengambil tindakan sewajarnya.

So aku harap kawan2 semua, PLEASE take good care & berhati2 akan kesihatan anak2 & diri sendiri .. ni nasihat termasuk utk aku jugak.

Untuk update 24 jam boleh ke laman Bernama <-- klik sini.

3 ulasan:

kumaiman berkata...

H1N1 ni dipanggil influanza babi..tapi kadang-kadang tak sebut babi.. banyak benor penyakit berkait dgn natang tu plak skang nih..

The Admin berkata...

dah asal usul penyakit nih dari natang tuh ..

ko tak gi Beijing lagi ler ekk ..

kumaiman berkata...

kali ni china tak masuk dlm senarai alert dari HINI ni..aku balik dari sana last week, dioang 'over react' sket.chk all passanger on board..tgu sejam baru dpt kuar kapaltebang..ada flight dari mexico yg diarah patah balik..begitu takutnya dioang..last2 kat umah aku pun ada sorang budak (anak aku, sekolah assunta2) kena kuarentin seminggu kat umah..hehe..